Charles és Ray Eames – A design mesterei

Mindannyian ismerjük a munkáikat – még akkor is, ha sosem hallottuk a nevüket. Az Eames design mindenhol megjelenik. Nemcsak a bútorboltokban, de a városban járva-kelve óhatatlanul is belefutunk egy-egy Eames replikába – újhullámos kávézókban, irodákban, várókban is gyakran találkozunk az összetéveszthetetlen sziluettel bíró székeikkel. De egészen pontosan ki(ke)t takar az Eames név? A 112 éve, 1907. június 17-én született Charles Eamesre és feleségére, Ray Eamesre emlékezünk.

Charles Ormond Eames Jr. és Ray-Bernice Alexandra Kaiser Eames párosa elválaszthatatlan volt: a Los Angeles-i házaspár együtt élt és alkotott. Kísérletezéseikkel megreformálták (többek közt) az építészetet és a bútortervezést – menet közben pedig megalkották a világ legáhítottabb, legtöbbet másolt székeit.

Egy építésztanonc (akinek – egyes híresztelések szerint tanári nyomásra a modern építészet iránti rajongása miatt, mások szerint azért, hogy saját építészirodát alapítson – abba kellett hagynia az egyetemet) és egy festőművész_ Charles és Ray Eames imádták a művészetet és a designt. Az építészet és a bútortervezés mellett egyaránt foglalkoztak grafikával és textiltervezéssel – az ötvenes évektől kezdve pedig fényképészettel és filmművészettel is. A polihisztorpáros titka, hogy akármin dolgoztak, sosem felejtették el a gyökereiket: Charles az építészeti szemlélete és Ray festői látásmódja remekül kiegészítette egymást, bármit is alkottak. Charles szerint nem művészetet kreáltak, hanem problémákat oldottak meg – Ray pedig azt nyilatkozta, ugyanúgy festő maradt, csak lecserélte a vásznát.

A Bauhaus mozgalom megnyitotta a teret a minimalista esztétikát preferáló tervezők számára, Charles és Ray vállalkozása, az Eames Office pedig csúcsra járatta a letisztult designt. Az elkészült bútordarabok legtöbbje valamilyen fajta komolyságot és minimalista szemléletet sugall – annak ellenére, hogy a házaspár imádott viccelődni és szórakozni, valamint Ray híres volt gyűjtőszenvedélyéről.

Charles stílusára nagy hatással volt Eelio Saarinen és fia, Eero munkássága – Eeróval később jó barátokká és munkatársakká váltak.

Az Eames Office olcsón előállítható, tömeggyártható bútorokat tervezett, amelyek nagy népszerűségre tettek szert: ott van például az Eiffel-torony inspirálta lábakkal bíró DSR szék, a Pinterest-sztár falábú DSW, az aluminiumból készült Task irodai forgószék vagy a fa Lounge szék – amelyet a Time magazin a 20. század legjobb designtermékének választott. Ezeknél a székeknél az ergonómia vonzó külsővel párosult – a másolatoknak általában csak a vonzerőt sikerül reprodukálniuk, a kényelmet nem.

Ha már a kényelemről beszélünk: a páros tervezett egy pihenő-/olvasófotelt a Herman Miller bútorgyártó cég számára: Charles a baseballkesztyűt használta inspirációnak, és így született meg a székek csúcsa, a presztízs epitómája – a 670-es sorszámú Eames Lounge Chair. A három részből (fej-, háttámla, ülőrész) álló, hajlított furnérlemezekből, rózsafa borítólemezből és prémium bőrből készült fotel a mai napig a tekintély és a jólét szimbóluma.

De az ikonikussá vált beltéri székek mellett alkottak (többek közt) kerti bútort, polcokat, textíliákat, logikai társasjátékot, elefántos gyerekszéket, famadarat és színes ruhaakasztót is – az utóbbi hármas a mai napig népszerű kiegészítője a stílusos lakásoknak. Természetesen az Eames Ház néven emlegetett otthonukról sem szabad megfeledkezn. Előregyártott acélelemekből készítették az óceánra néző házat, amely egyszerre vált lakhelyükké és alkotóműhelyükké. Az épület ma már szabadon látogatható, és az építészet iránt érdeklődők mekkájává vált.

Az Eames házaspár megújította a designt. Életművük megkerülhetetlen, alkotásaiak pedig mára műtárgyakkal érnek fel. Érdemes egyet-egyet beszerezni közülük – időtálló darabok, amelyek soha nem mennek ki a divatból.

A képek forrása: Unsplash, Vitra, Herman Miller

 

2020. március 04.

4 elem a komfortos és környezettudatos otthonért

Hallott mára „Multi-Komfort” programról? A 2004-ben indult koncepció lényegi eleme, hogy minden olyan megoldás és termék beépítésre kerüljön egy épületbe úgy, hogy a komfortérzet...

2020. március 02.

Biofília – a fenntartható építészet, a szerethető dizájn

Noha már jópár éve szeretjük, alkalmazzuk is otthonaink tervezése, berendezése során, ennek ellenére a biofília még mindig új kifejezés a beszélgetéseinkben, olvasmányainkban....

2020. február 10.

5 tipp, hogyan keltsük életre a falakat!

Színekkel, fényekkel, szebbnél szebb tapétákkal, fa anyagokkal, 3D hatású falburkolatokkal, vagy egyéb, különböző textúrákkal nem csupán életre kelthetjük, de optikailag akár...