„Letisztult, modern, sallangmentes komponálás” – Vadász Bence építésszel beszélgettünk
Az OtthoNNeked életében fontos szerepet tölt be az évről évre kiírásra kerülő Jövő Otthonai építész ötletpályázat. Idén is sokan döntöttek úgy, hogy megmérettetik magukat. Vadász Bence különleges építész műteremben dolgozik, munkáik az elmúlt évtizedekben 9 nívódíjban részesültek. 2000-ben Pro Architectura Díjat, 2004-ben Ybl Díjat vehetett át. Építőművészeti munkája elismeréseként 2016-ban doktori címet szerzett. 2000 óra vezeti a Vadász és Társai Építőművész Kft-t, amelyet még édesapja alapított.
Pályamunkája őszinte karaktere miatt a górék építészeti világát tükrözi. Elképzelése szerint nem egy idegen test a település szövetében, hanem egy régi forma új köntösben, új funkcióban. Erről és eddigi munkásságáról beszélgettünk vele.
OtthoNNeked: Miért választottad az építészetet hivatásul?
Vadász Bence: Építész családban születtem, én már a harmadik generációt képviselem. Nagypapám Vadász Mihály a BAUHAUS kiváló építésze volt, apám Vadász György, a Nemzet Művésze, különleges és besorolhatatlan, eklektikus polihisztora az építőművészetnek. Mindkettőjüktől sokat kaptam, építészetből, életszemléletből, hitből és szeretetből.
OtthoNNeked: Általában mi jellemzi munkáidat?
Vadász Bence: A letisztult, sallangmentes, modern komponálás áll hozzám legközelebb, azonban mindig érdekelt az „átmenet” és a „határvidék”, az organikus építészet és a modern közötti vékony híd megtalálása. Ezt tükrözi utolsó munkám is, a budapesti Meininger Hotel Csarnoktere. Itt nem épületet, hanem egy épített szobrot, egy hullámzóan organikus „képződményt” terveztünk. Az épület számos díjat kapott és beválogatták a Nemzeti Építészeti Szalon kiállított munkái közé.
OtthoNNeked: Mit szeretsz a tervezési folyamatban?
Vadász Bence: A tervezés legszebb, legizgalmasabb, teremtő része a koncepció alkotás, a vázlatok készítése, a grafitceruzás vagy ecsetfilces rajzok készítése – a folyamatos közelítés. Itt alakul ki a térbeli kompozíció, a színek rendszere és a lyuk-architectura váza a fény-árnyék hatásokkal. Műemlék épületek esetében pedig, számomra a legérdekesebb rész a történeti-, építészettörténeti kutatás, a HÁZ és lakónak története, az építész életútja, a történelem összefüggései az építészettel.
OtthoNNeked: Miben hiszel, amikor egy építtetővel közös munkát kezdtek?
Vadász Bence: Egy építtetővel akkor jó a közös munka, ha kölcsönös tisztelet és főleg bizalom az alapja az együttműködésnek. Ha a megrendelő már ismeri az építész egyéb munkáit is, azok közel állnak hozzá, vagy érdekesnek tartja a tervező építészeti stílusát, habitusát. Nem túl nagy baj az sem, ha az ízlésük hasonló, de legalábbis nyitottak egymás formai világa felé.
OtthoNNeked: Mit szerettél leginkább a Jövő Otthonai ötletpályázatban?
Vadász Bence: Izgalmas volt a program, nem volt kötött a formálás lehetősége. De fontosnak tartom azt is, hogy egy építész időről időre pályázzon, ne „ragadjon bele” saját jól-bevált építészeti formavilágába. Első pillanatban megtetszett a tervezési helyszín és örültem annak is, hogy nem volt semmilyen formai korlátozás. A komponálás izgalmas, mozgalmas és „folyamatosan közelítő” volt.
Ebben kiváló építész partnerem volt Palotás Artúr.
TERMÉKEK, AMIK ÉRDEKELHETNEK
Eladóvá vált Az ördög Pradát visel főszerkesztőjének lenyűgöző luxuslakása
Ez az a különleges New York-i otthon, amelyben az ominózus Harry Potter-leadási jelenet játszódik. A 2006-os Az ördög Pradát visel (The Devil Wears Prada )című vígjáték rögtön a...
Ez a Long Island-i ház bizonyítja, hogy a betonvilág és a melegség tökéletesen megfér egymás mellett
A híres Raffaella Bortoluzzi építész különleges csodát alkotott a hétvégi luxusnyaralóban. Az Olaszországban és New Yorkban tanult, legendás építész, Raffaella Bortoluzzi...
Így lesz a fürdőszobádból wellness-szalon!
Minden nap tökéletes masszázsélményt kaphatunk, ha jól választunk – ezt pedig a testünk és lelkünk is megköszöni. Már az ókori Rómában nagy hagyománya volt a különféle...